fredag 14 januari 2011

Lita på det.....

"Lita på spegeln" säger mannen jag bor med när jag backar bilen. Han tycker att det verkar en aning korkat att vrida nacken halvt ur led för att få en rätt dålig utblick genom bakrutan när man lugnt och stadigt kan hålla rätt kurs genom att använda yttre backspegeln. Att den metoden fungerar det vet jag också. Jag har sett andra använda den med stor framgång. Det verkar enkelt, bekvämt och rationellt.

Det finns bara ett problem. Speglar är ju så förfärligt opålitliga. Ofta visar de sånt som inte ens finns. Vem vet vad denna egenskap skulle kunna innebära ute i trafiken.
Mina speglar därhemma och den vi har på jobbet är i alla fall ohyggligt opålitliga. Där går man omkring pigg och glad. Välklädd, snygg och i fantastisk form. Känner mig som tjuosju ungefär. Och så träffar jag på en spegel och i den ser jag en trött och sliten människa med gråa hår och en massa rynkor och påsar. Någon som alldeles tydligt är närmare 50 än 27,5. Denna person finns inte. Det är bara en vrångbild producerad av den illasinnade spegeln. Andra människor kanske får någorlunda rättvisande bilder ur speglar men för mig visar de bara nåt skrutt.

" Lita på spegel" säger han. "Aldrig i livet" svarar jag......

1 kommentar:

  1. Lita på spegeln min vän, även de som finns på jobbet och hemma. Du är precis så vacker som bilden visar!

    /S

    SvaraRadera