torsdag 15 april 2010

Katalåg

Träffar på en hel del felstavningar i jobbet. Katalågen är en av de bättre, liksom horoskåpet och fotoskenlampan. De orden borde väl egentligen finnas. Frågan är bara vad de betyder. Annars skulle det här handla om katalåger, förlåt, kataloger.

Det är bara att erkänna, jag har ett osunt förhållande till kataloger. Jag har säkert ägnat ett par år av mitt liv åt att läsa kataloger av alla möjliga slag. Om telefonkatalogen fortfarande finns kvar så skulle jag kunna stå där med titeln postorderbrud. Är fullkomligt galen i kataloger och läser dem från pärm till pärm, gång på gång. Tänker ut vad jag ska beställa och sedan tänker jag om och när jag har tänkt ett tag till är det på rea och när jag har tänkt klart är det slut. Det är alltså en rätt billig typ av shopping. Kanske beror det på någon typ av uppdämt konsumtionsbehov eller så handlar det om brist på skyltfönster att fönstershoppa i. Inte vet jag.

Fastän jag verkligen älskar dessa kataloger börjar jag få nog. Det räcker nu. Sluta !
Sedan urminnes tider, nåja iallafall sedan mitten på -70:talet, har det kommit en vår och en höstkatalog från varje postorderbolag. Då var det en stor händelse när katalogen dök upp. Men nu får jag vårkatalogen i januari och sedan dräller det in särtryck av densamma med olika rubriker varje vecka långt in i juni. Varenda en inplastad och försedd med reklam för resor och finansinstitut och annat jox. Jag vill inte ha det. Jag vill ha mina två kataloger om år och vad övrigt är, är av ondo. Vik hädan Ellos......

3 kommentarer:

  1. Hört talas om Biltema, Hobbex, Skogma, m.fl.?

    /S

    SvaraRadera
  2. Yes och lantbukarnas annonsblad. Lysande läsning alltihop :)

    SvaraRadera
  3. Håller med! Dessutom är det ju lite snett i tiden..när sommarkatalogerna för det mesta kommer före jul..och vinterkatalogerna före skolavslutningen... Det blir liksom inte riktigt samma sug då... Men å andra sidan så kanske det blir billigare också... ;-)
    / Den andra S.. ;-)

    SvaraRadera