onsdag 5 maj 2010

En saga om en saga

Brukar ofta vara sagoberätterskans egen saga men så är det inte just i det här fallet. Sagan har mycket lite med mej att göra. I princip ingenting. Den här histoien handlar om ett Tv-program som sändes för sju eller åtta år sedan. Det var en serie som hette vetenskapens värld och det här programmet handlade om en bronsåldersgrav som man hade funnit i Mongoliet, nära kinesiska gränsen.

Det är kyliga trakter där i nordöstra Mongoliet och det hade runnit ner vatten i graven på ett tidigt stadium. Vattnet hade frusit under den första vintern och där nere i jorden isolerades kylan kvar. Isblocket var intakt när man fann graven efter tusen år lite drygt. Även den som var begravd var intakt. Det fanns föremål i graven och en häst som var rituellt slaktad och medsänd för att bära sin ägare i dödsriket. Allt typiskt för hur man begravde betydelsefulla män i under denna tid i denna trakt.

Graven var en av många bronsåldersgravar som man har grävt ut. Det var egentligen bara två saker som var konstiga med just den här graven. För det första att allt i den var så otroligt välbevarat och för det andra att den inte innehöll liket av en man utan en ung kvinna. Hon var ungefär 25år när hon dog och mycket vacker. Hon hade rikt broderade kläder och helt fantastiska tatueringar. Hennes hår var långt och svart. Hingsten som skulle bära henne in i dödsriket var också svart och ovanligt stor för att vara en mongolisk häst.

En sak som låg i graven förbryllade arkeologerna. Det var ett träföremål och sådana är ovanliga på den trädlösa stäppen. En ställning med tolv snidade hål ca 3dm bred och en dryg halmeter hög. Lätt skålad. Jag visste ju där jag satt i TV-soffan exakt vad den hade använts till. Det var ställningen till en ovanligt avancerad håruppsättning. De små bronsklockorna och bronshornet som låg i graven visste jag också hur och när de hade använts. Att det var något konstigt med det tänkte jag inte alls på just då. Det kändes bara naturligt.

Åren gick och den unga kvinnan från nordöstra Mongoliet kom hela tiden tillbaka så småningom började jag söka efter mer fakta om henne men jag fann ingenting. Jag försökte skriva till redaktionen för vetenskapens värld men den fanns inte kvar. Jag försökte söka på kinesiska och mongoliska muséer men jag fann inget. Det var ingenting skrivet om henne någonstans. Var hela historien ett falsifikat eller var det så att osämjan mellan Mongoliska och Kinesiska myndigheter gjorde att den välbevarade kroppen förstördes. Jag har ingen aning. Det enda jag vet är att hon fortfarande kommer tillbaka.

1 kommentar:

  1. Det tackar jag för! Blir så glad varje gång hon varit hos dig igen och jag får läsa om det! :-)
    / S

    SvaraRadera