lördag 1 maj 2010

Första maj

Första maj, första maj
varje sliten kavaj
blir en mantel av strålande ljus.
Varje trött proletär
lämnar mödornas här
och går stärkt ut i vårvindens brus.

Kommer ni ihåg den gamla kampsången? Jaså, inte det. Det känns länge sen det gör det men jag har kunnat dem allihop och jag har sjungit dem också. Det var på den tiden jag var ung och trodde på människornas vilja att bygga en rättvisare värld byggd på något annat än pengar och konsumtion. Nu står man här och tycker det är ett fynd när Gina Tricot säljer tröjor för 49,90. Inte tänker jag då på proletärerna i alla länder fast det inte är särskilt svårt att räkna ut att de som har stått för jobbet med de där tröjorna både har taskigt betalt och usel arbetsmiljö. Kanske skulle jag må bättre av att blåsa dammet av mina ungdomsideal än av att köpa tröjor för 49.90. Troligen men jag hittar inte orken riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar