måndag 17 maj 2010

Fritt valt

Fritt valt arbete hade man i plugget. Det gick till så att man fick en lista med olika aktiviteter i sin hand. Då tog man bort allt man absolut inte kunde tänka sej att göra två timmar i veckan sedan var det två eller tre alternativ kvar och då tog man det som var minst sämst av dem. Ett helt okey valförfarande som brukar kallas uteslutningsmetoden.

Nu är det ju snart dags att välja ledamöter till riksdagen. Där är det också fritt val. Fritt val bland partier som alla vill att alla väljare ska få mer pengar i plånboken och så är det fritt val bland personer som alla är bäst på det mesta. Det där med personval verkar rätt svårt eftersom det handlar om folk jag inte känner men jag har tänkt ut ett sätt att använda uteslutningsmetoden även här.

Först och främst går alla som bara har arbetat med politik i hela sitt liv totalt bort. Visst är det en bra idé... Inte vill jag ju företrädas av människor som bara känner till den skyddade verkstad som består av de politiska partiernas egna karriärstegar. Dessutom kan man räkna bort alla jobb som handlar om EU-projekt eller samverkans- projekt eller jobb åt nån politiskt infärgad organisation av något slag. Bra idé, tyckte jag. Ända tills jag började tänka efter. Lars Verner arbetade som murare innan han blev politiker. Men honom går det inte rösta på. Undrar om han ens lever. Gudrun Schyman har varit socionom men hon är väl heller inte direkt på valbar plats..........

Detta kräver nog långa och tidsödande studier av alla presumtiva riksdagspolitikers tidigare anställningar. Oj, oj, oj vilket jobb och tänk om det inte blir en enda kvar som man kan rösta på. Vad gör jag då ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar