måndag 17 maj 2010

Behöver och vill ha

En mycket klok ung dam sa en gång ungefär så här
- Om jag tänker på vad jag vill ha så är det en massa grejor men om jag känner efter vad jag verkligen behöver så är det inte så mycket.

Hon har naturligtvis rätt "vill ha" är en hungrig hund som aldrig blir nöjd. Lättmanipulerad av vad andra äger och reklamens budskap. Alltid lätt missnöjd utom då nåt nytt har köpts in. En rätt så trist modell den där "vill ha". Tjatar om nya kläder, mp3 spelare, nya gardiner, nya trädgårdsmöbler och en massa annat hela tiden. Missnöjd och grinig. Vill ha blir aldrig mer än fjorton år och tror att livet bara är bra om man har det absolut häftigaste i prylväg.

Men "behöver" är gammal och klok. "Behöver" bor längst ner i magen och ger sig tillkänna som en liten tomhetskänsla när hon har blivit överröstad av "vill ha" alltför länge. "Behöver" talar om en längtan efter att ha ungarna hemma allihop samtidigt. "Behöver" sjunger en sång om kärlek och trygghet. "Behöver" viskar om gröna träd och höga berg och långa kvällar med god mat och goda vänner. När jag lyssnar noga på "behöver" så blir det lugnt och varmt inom mej och den känslan varar länge.

3 kommentarer:

  1. Ja exakt!! Önskar att "behöver" skulle ha lite kraftigare röst än "vill ha" - även för dem i ens omgivning... Tänk så skön världen skulle bli då! :-) / S

    SvaraRadera
  2. Någon borde skärpa sej..... ;)

    SvaraRadera