tisdag 22 juni 2010

kompetens

Hon kan fråga personalen i varuhuset efter toaletten och resa upp cykeln när hon cyklar omkull. Hon kan ta på sej alla kläder till och med springskorna och göra fart själv på gungan. Hon kan knäcka ägg och vispa. Tvätta sej och borsta tänderna. Hon är tre år, 99 cm lång och 17 kg tung.

Jag har levt i 46 år är fyra gånger så tung och nästan 70 cm längre och alla de där sakerna kan jag också. Men hon kan namnet på alla grannarna och deras husdjur. Hon kan den fullständiga texten till ett drygt tjugotal sånger och hon vet i varje sekund exakt vad hon vill och inte vill. Och det är alltihop saker som jag inte ens är i närheten av att klara.

Det är sånt som får en att undra åt vilket håll vi växer egentligen.

2 kommentarer:

  1. Ja man kan undra när det är man tappar förmågan... Som fotnot: när jag var 5 år var jag 93 cm och vägde 15 kg... Kram / Su

    SvaraRadera
  2. Och hade troligen ändå bättre minne än du har nu... ?

    SvaraRadera