onsdag 18 maj 2011

lektion i näringslära

Det var ju kurs i helgen. Mycket att fundera på blev det som vanligt. Dessutom har ju skolan debatterats flitigt i aftonbladet i veckan. Det blir mycket skoltankar av alltihop. Efter helgens genomgång, som i mångt och mycket handlade om metodiska tips, insåg jag att det finns mycket som jag har gjort tidigare men som jag inte gör idag. Till exempel så planerar jag inte lektionerna längre.

Förr, för så där en tolv år sedan så hade jag alltid lektionsplaneringar med två - tre olika aktiviteter fler om det var en lång lektion. Planeringen kunde se ut så här:
1, genomgång ca 15 minuter
2, läsa och svara på frågor ca 20 minuter.
3, redovisa svaren ca 5 minuter

Eller så här:
1. Start grupparbete 10 minuter
2. gruppdiskussion ca 25 minuter
3. Tillverkning av plansch med gruppens åsikter ca 25 minuter
4. Placering av plansch i väggtidning ca 5 minuter
5. Läsning av väggtidning och helklassdiskussion. ca 15 minuter.

Naturligtvis hade lektionerna även då ett innehåll och det fanns en plan på vad man skulle lära sig. Jag tänkte bara på vilken möda man lade ner på att variera sig. Att stoffet skulle läras in på många olika sätt för att alla elever skulle hitta något som passade dem. Det var naturligtvis också viktigt att variera sig för att eleverna skulle hålla tempot uppe och inte somna till. Ofta hade jag planeringen i huvudet, någon gång ibland på en lapp. Den gick att ändra om det kom en intressant fråga men för det mesta höll man den ungefär. Grovt räknat tog varje 40 minuterslektion 40 minuter i förarbete (planering) och efterarbete (rättning) och all arbetstid som jag inte hade lektion så sysslade jag med detta. Vilket innebär att jag planerade och rättade 15-20 timmar i veckan.

Numera gör jag individuella utvecklingsplaner, åtgärdsprogram, målbeskrivningar, områdesplaneringar alltihop är skriftligt. Jag bokför vem som har gjort vad inom det arbetsområde vi håller på med. Håller koll på prov och omprov och nationella prov. Har motiverande samtal med elever som tappat orken. Rapporterar till föräldrar vad eleven har hunnit göra och inte har hunnit göra och rättar mängder med skriftligt material som eleverna producerar. Dessutom har jag många med diskussioner med mina kollegor. Men några vidare lektionsplaneringar gör jag inte längre för det hinns inte med. Numera räknar min arbetsgivare med att för och efterarbetet ska ta ca fem timmar i veckan.

Skolan har väl kanske blivit bättre av att vi har målformuleringar, IUP, terminsrapporter och omprov men frågan är om inte undervisningen har blivit sämre. Eller är det bara jag som inte hinner med ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar