torsdag 24 december 2009

Nordöstra mongoliet 25

Det var en underbar plats.Det korta mjuka gräset var fullt av små rosa blommor som luktade gott.Bäcken kvillrade och pratade hela tiden. Människorna skrattade och sjöng medan de hjälptes åt att resa geererna. Hästarna och jakarna blev fria från sina tunga bördor och började genast beta.

Jag gick fram till den lilla blanka dammen och la mej på knä. Där i vattnet tittade två skarpa svarta ögon på mej ur ett litet gulbrunt ansikte. Jag blev rädd och skrek till. Gulun dök också upp i vattnet. Hon skrattade. hennes hand strök över mitt korta rufsiga hår och exakt samma sak gjorde Guluns hand i vattnet. Då förstod jag. Det som fanns i vattnet var inte där. Det var här men man kunde se det i vattnet.
Jag satt kvar länge och gjorde grimaser och olika miner och skrattade åt mitt vattenansikte som hela tiden gjorde likadant.

När kvällen kom var lägret klart och allting var på plats. Det så annorlunda ut här än nere på slätten. Geererna stog långt ifrån varandra och jag och Gulun hade vår plats alldeles intill det lilla vattenfallet. På kvällen när jag låg nerbäddad och lyssnade till Guluns långa saga om hur hon hittade mej sålyssnade jag samtidigt till bäckens månskensvita sång. Här finns inga svarta fåglar, tänkte jag, detta är en plats helt fri från onda drömmar och rädda tankar.

På morgonen vaknade jag ändå av skränet från fågeldemonerna. När jag tittade ut såg jag att de svarta satt på taket till den geer där pojken med de konstiga ögonen bodde.
- Det är nära nu, det är nära nu, skrek de.
Jag tittade på Gulun och undrade om jag skulle berätta för henne om fåglarna. Hon borde faktiskt bry sej om fåglarna.
- Gulun, titta där, sa jag och pekade.
- Ja, där står Botarens Geer, svvarade hon.
- Vad sitter på taket, Gulun. Varför sitter de där. Skräm bort dem, snälla Gulun.Skräm bort dem !
Gulun satte sej på huk och tog tag i båda mina axlar. Hon såg på mej länge.
- Vad ser du på taket, lilla vackra Aio ?
- Fågeldemonerna sitter på taket och skriker, sa jag,snälla Gulun, skräm bort dem så de inte hackar i pojkens ögon.

2 kommentarer: