onsdag 27 januari 2010

Spegel spegel

Vilka val har du gjort i livet, vilka har jag gjort?

Alla val, stora och små, har format våra liv. Valet att flytta eller inte flytta. Bryta upp eller stanna kvar. Valet att satsa eller fega ur. Valet av yrke. Valet att säga upp sej för att jaga en dröm eller valet att stanna kvar i den fasta anställningens trygghet. Mina val som sker varje dag och hela tiden. Ofta på ett sådant sätt att jag knappt är medveten om att jag faktiskt väljer. Ofta tror jag att det är någon sorts omständigheter eller tvingande nödvändighet som styr min tillvaro. Fast jag vet att det inte är sant. Jag väljer och jag har ansvar för mina egna val.

Samtidigt kan jag ju konstatera att en del val som jag har gjort har varit rätt dumma. Kanske rent av destruktiva. Några dumheter har upprepats gång på gång. Och ingen finns det att skylla på.... Är det jag som styr mitt liv i så krokiga banor så måste jag ju vara bra dum.

Eller är det spegelbilden som styr. Det jag ser när jag tittar på mej själv. Vem är det som håller upp spegeln och kommenterar det som syns. En inte särskilt snäll fröken i första klass, en väldigt frånvarande förälder, kritiska och fördömande kamrater. Kanske uppstår de där dåliga valen då jag låter deras lösa tyckande gälla som någon sorts sanning om vem jag är och vad jag är värd.

Nej, deras allmänna magsurhet har mer att göra med vilka de är än med vem jag är. Ibland hör jag deras kommentarer och jag ser dem stå och vifta med sin gamla flugprickiga spegel men numera struntar jag fullkomligt i vad de påstår att spegeln visar. Jag vet ju bättre. Det är ju jag som är orginalet !

4 kommentarer:

  1. Exakt! Så är det! Och originalet är det enda rätta! :-) // S

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Idag har jag gjort ett val, det är att ge dig en award för din blogg. Den ger mig tankar om livet att fundera igenom. Välkommen till min blogg och hämta din award.

    SvaraRadera
  3. du är så otroligt klok, åsa. tror jag ska börja tänka jag också, så höjs nog mina betyg av sig själv..... ;)

    SvaraRadera
  4. Jodu, A. Du är en högst underbar person - Kom ihåg det så ordnar sej allt annat.

    SvaraRadera