onsdag 29 december 2010

Dagens visa

Dagens fråga är:
- Hur skriver man tid ?

I en sån här liten blogg slipper man ju det problemet. Det är en liten tankevurpa hit och en liten tankebubbla dit. Tiden som kraft i en människas liv behöver man inte alls bry sig om. Sammanhang och förändringar får väl läsaren sno ihop själv om nu han eller hon råkar vara intresserad av sånt. Om man nu skriver något långt och sammanhängande så går det ju inte direkt att resonera på det viset. Då bör man nog ge läsaren en känsla av att tiden går. Av att rätt lång tid går. Och hur visar man växande och förändring som sträcker sig över lång tid ?

Tycker det jag skriver blir platt rent tidsmässigt. Det känns som om allt händer samtidigt. Hur gör man för att lugna ner texten och ge läsaren känlan av att det har gått många år. Inte bara genom en direkt markering av tex ålder utan en faktiskt känsla av att det går många långa vintrar och det sker också mycket långsamma förändringar. Man kan ju inte gärna skriva om varenda jäkla dag heller. Då blir det nog dödstrist alltihop.

Någon gång, när jag har vunnit en miljon eller gått i pension, ska jag ägna mig åt att lösa det problemet. Just nu ska jag ägna mig åt att koka kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar