tisdag 9 februari 2010

inte fäja å säja phula ord..

Brukade Micke förmana mej när han tyckte jag tog i för hårt. Då var han fyra år Liten och blond och mycket klok. Frågan är ju vad som är fula ord. Svordomar förstås, säger en del.Men nog tycker jag att ett språk utan kraftuttryck blir rätt blekt. Ibland är livet jävligt och allting åt helsicke.... Kör man bilen rätt in i karmen till garagedörren så är fy tusan alldeles för tamt.

Skalman tycker att skynda är ett fult ord. Jag för min del skulle ha levt mycket lyckligare utan M- ordet och B-ordet (måste och borde, för nytillkomna läsare). De jäklarna har aldrig gjort mej annat än ont. Skapat en massa stress och dåligt samvete. Har numera slängt ut dem ur mitt vokabulär och lever ett mycket bättre liv.

Micke, närhan var fyra år, visste också exakt vilka ord han tyckte var fula:
- Du får inte va´ me´.
Och egentligen har han väl alldeles rätt.

1 kommentar:

  1. B-ordet använder jag mycket sällan kom ja på när jag lästa, men M-ordet används alldeles för ofta. Har däremot lärt mej nu att man dör inte av lite tussar på golvet och en tidning på bordet, men det har tagit tid, men så mycket mera lugn man får i kroppen.
    Svordomar behövs ibland för att uttrycka det man verkligen känner för det kan bli lite lamt annars.

    SvaraRadera