tisdag 27 oktober 2009

Dagens visa

Nästan varje dag lär jag mej något av mina barn. På något vis tycks det ha någon sorts omvänd proportionalitet. Alltså ju mindre barn desto större lärdomar. Kanske beror det på att de små ungarna är mer oförstörda och tänker friare eller så beror det helt enkelt på att det bara är de små barnen som orkar prata med sina föräldrar. De stora har ju så fullt upp med att skicka SMS.

Då undrar ni ju säkert vad dagens lärdom kan ha varit. Jo, i morse sa lilla fröken E:
- Mamma, vet du... Man kan äta frukost i sängen.
Det lät ju lite mystiskt så jag blev ju tvungen att fråga hur hon visste det.
-Det har Sara sagt, på dagis.
Den här Sara är ungefär tre år och hon hade berättat för Erika att man kan äta frukost i sängen.

Då blev jag påminnd om en gammal sanning som jag ganska länge har glömt bort:

Språket är kungsvägen till kunskap

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar