onsdag 4 november 2009

Köprush

Nu ska det snart börja dra ihop sej mot julen och jag tänker på vad man ska köpa i julklapp åt den eller den. Och vad vill jag ha ? Svaret är: Lugn och ro, tid, julmat.möjlighet att spela lite kort kanske, få umgås i med de här släktingarna som man träffar för sällan.

Jag undrar om det finns någon, utom kanske riktigt små barn som verkligen önskar sej något. Önskar i ordets vackra och positiva bemärkelse. Inte bara ett -ska ha nåt att bräcka kompisarna med-begär efter mera prylar. Eller en girighet och känsla av brist som har pressats fram av reklamen. Finns det någon där ute som har gått länge och tittat på nån viss sak och hoppats och hoppats att just den ska komma i ett paket till jul så vill jag gärna veta det.
Men den där girigheten och statusjakten är så sorgliga och så ekande tomma att jag vill inte göda dem längre.

Jag vill inte rusa runt som en galning bara för att leta reda på något, vad som helst, som man kan ge till den eller den. Sedan kommer det då ett paket med en helt poänglös pryl till någon som redan har allt de behöver. Eller till mej som också har allt jag behöver.

Det är inte det att jag inte vill ge mina nära och kära julklappar. Jag vill ge dem precis det där underbara som de bara har gått och önskat sej i hemlighet. Det där som de nästan inte ens vet att de önskar sej.Det där som passar så precis och gör deras tillvaro så mycket vackrare. Nån lite sak full av omtanke för att visa hur mycket jag älskar dem.

Precis det vill jag ge dem. Snälla, snälla tala om vilken affär jag ska gå till.

1 kommentar:

  1. På Jysk och Järnia. En flaska med olja till bordet + stolarna och ett fint sandpapper från Järnia. Det vore nått det.

    SvaraRadera